يكشنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۱:۴۱ ب.ظ
بسیاری از اشخاص به اعتیادها وارد می شوند برای اینکه اساسا فکرشان
دنبال این مسائل نرود، این خطر است. درجامعه هم همین طور است. اگر این تشکیلات
وارد جامعه نشود خطر است. اگر وارد نشود کم کم مردم آن حالت دینی شان رو به تحجر
که رو به عفونت می رود. درست مثل آب کاملا صافی که آن را در حوض قرار می دهیم و
اگر مدتی بماند می گندد. اگر در مردم یک حالت آرامشی باشد وبر معتقدات دینی و
مذهبی (هرگونه معتقدات دینی و مذهبی خودمان) تازیانه شک نخورد، در آن صورت عوام
پیشتاز آن معتقدات می شوند. وقتی عوام پیشتاز بشوند، دائم از خودشان چیزی می
سازند و مرتب کم و زیاد می کنند. بعد یک شله قلمکاری از آب در می آید که
واویلاست! ولی وقتی یک عده ای پیدا می شوند وبیرحمانه شروع می کنند به حمله کردن
و به ریشه حمله می کنند
(این باعث تقویت معتقدات می شود.) درست مثل هر جانداری که وقتی مورد حمله قرار
بگیرد به مبارزه برمی خیزد و در نتیجه نیروی داخلی اش بیشتر می شود. چرا بازوهای
ما قوت ندارد؟ چون هیچ وقت روی آنها فشار نیامده است. ولی اگر یک مدتی ورزش می
کردیم یا اگر شلاق به پشتمان زده بودند و ما را در کارهای سنگین می بردند،
بازوهایمان مثل بازوهای پهلوان قم بود. الان دست من از کم نیروترین دستهای
دنیاست به طوری که یک بچه هم می تواند مشتم را باز کند، چون این دست کار نکرده و
ضعیف شده است. فکر فرد و فکر جامعه هم عینا همین طور است. به خدا همین کسروی به
این مملکت خدمت کرد. او می خواست خیانت کند ولی خدمت شد. او به تشیع خدمت کرد،
یعنی همین جور بی پروا به تشیع حمله کرد، از قمه زدن شروع کرد تا خود حضرت علی
علیه السلام و خود حضرت صاحب علیه السلام. اگر کسروی پیدا نشده بود و این حرفها
را نمی زد، همان حرفهای درست کتاب کشف الاسرار آقای خمینی و دیگران هم (در میان
نمی آمد.) حرفهایی که کسروی و امثال او زدند سبب شد تا عده ای در مقام (جواب)
برآیند. آنهایی که در مقام (جواب) بر می آیند قهرا تزکیه می کنند، یعنی حرفهای
نامربوط را دور می ریزند و حرفهای درست را می آورند. آیا اگر توده ای ها نیامده
بودند و مسائل ماتریالیسم و دیالکتیک و... را نیاورده بودند، آقای طباطبایی پیدا
می شد؟ اصول فلسفه و روش رئالیسم و دهها و صدها کتاب دیگر پیدا می شد؟ پیدا نمی
شد. آیا ما و شما هیچ وقت تا حال در عمرمان فکر کرده بودیم که اصلا اسلام چه
فلسفه ای در باب حقوق زن دارد؟ ولی وقتی کسانی آمدند و صد تا ایراد گرفتند، آن
وقت تازه رفتیم و دیدیم عجب خوب شد! راجع به اقتصاد اسلامی و هر چیز دیگری هم
همین طور. این کتاب بیست و سه سال که علی دشتی نوشته [3] جایش خالی بود. راجع به
امت و توحید و بسیاری از مسائل اجتماعی چون مورد حمله بودیم به اندازه لازم کتاب
نوشته اند. اما تا حالا کسی به خود پیغمبر حمله نکرده بود و جای این کتاب خالی
بود. حالا که این کتاب نوشته شده، بعدها افراد می آیند تاریخ پیغمبر را دقیق
مطالعه می کنند، حرفهای صحیح را از ناصحیح تشخیص می دهند و یک تاریخ حسابی می
نویسند، تازه آن وقت شخصیت پیغمبر خوب نمایان می شود.
اگر واقعا چیزی حقیقت باشد از ضربه نباید بترسد، اگر باطل باشد حق دارد بترسد.
چون وقتی چیزی اساس ندارد با یک هجوم مختصر از ریشه کنده می شود و می افتد، ولی
اگر چیزی اساس داشته باشد و ریشه اش به جایی بند باشد نباید بترسد. یک درخت زنده
نباید بترسد.
مرتضی مطهّری
پاورقی:
3- (در این کتاب نویسنده، 23 سال زندگانی پیامبر (ص) بعد از بعثت را تحلیل
مغرضانه کرده است.)
...پایان...
|
|
۰
۰
۹۷/۰۲/۰۹
یه بنده خدا