عقل و دین

بیان آموزه های دینی به زبان عقلانی

عقل و دین

بیان آموزه های دینی به زبان عقلانی

خودسازی در جهت ساختن جامعه:(12)

دوشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۷، ۱۱:۳۳ ق.ظ


دوّم از دیدگاه انسانی،خدا مجموعه ای از تمامی ارزشهای متعالی مطلق است.ارزشها(بر خلاف سودها)مقدّسات انسانی و فضیلت های اخلاقی و ماورائی است که انسان،فارغ از اندیشهء سود و زیان،در قبال آنها سر تکریم و تقدیس فرود می آورد.

مجموعهء این ارزشها،اخلاق را می سازد که ارزشهای جاوید و مطلق است:ارزشهائی مافوق طبقاتی،ماوراء ملّی و فراتر از محدودهء تاریخی و اجتماعی.

آنچه به نام نسبیّت اخلاق مطرح است،اخلاق اجتماعی است که دستخوش تغییر و تبدیل است،زیرا زادهء نظام اجتماعی و ساختهء تحوّل تاریخی است و بر حسب طبقه،شکل تولید و روابط جمعی و اشکال اجتماعی فرق می کند.امّا اخلاق انسانی،ارزشهائی هستند که از فطرت نوعی انسان سرچشمه می گیرند و درجهء تکامل نوعی انسان،بر حسب درجهء رشد این ارزشهای متعالی ارزیابی می شود و تکامل وجودی نوع انسان در طول تاریخ،در جهت تقویت این ارزشها حرکت می کند.اصولا انسان،تنها موجودی است که خالق ارزش است.

خداوند،مجموعهء ارزش هاست.ارزشهای مشترک میان انسان و خدا.با این تفاوت که این ارزشها در انسان،نسبی است و در حال تکامل؛امّا در خداوند،مطلق و مجرّد.

پس خداپرستی،پرستش آگاهانهء این ارزش های متعالی است و طرح مکرّر آنها،اندیشیدن مداوم به آنها و تأمّل ناگسستنی دربارهء آنها و در حقیقت،خداپرستی،نوعی آموزش و پرورش انسان است با این ارزشهای خدائی که تکامل انسان،بسته به تقرّب وی به آنهاست.

با چنین تلقّی ای از خداپرستی است که عمق و دامنهء معنای اصطلاحات متداولی که متأسّفانه در بین ما به ابتذال کشیده شده اند،آشکار می شود:

ادامه دارد...

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۹
یه بنده خدا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی