عقل و دین

بیان آموزه های دینی به زبان عقلانی

عقل و دین

بیان آموزه های دینی به زبان عقلانی

«علی(ع)» از خدا نیز تنهاتر است!(8)

دوشنبه, ۸ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۰۳ ب.ظ

شیعهء خاصّ «علی»،صاحب سرّ«علی»،کسی است که این دو را بداند.

امّا آن شب،آن شب بزرگ.

علی(ع)و کمیل...کمیل.

نه،«علی» و هَمّام!این بهتر است.

چه قدر«علی» اِبا کرد،چه قدر کوشید تا دردهایش را که تنها دل عظیم او تاب شنیدنش را داشت،خود نگاه دارد،امّا همّام رها نکرد؛چه می کشید«علی»؟صحابی در انبوه شیعیان،بو بُرده است که در پس این پیشانی آرام،چه طغیان ها است.در دل این شمشیرزن مجاهد،چه نیازها و دردها است؟دندان آشنائی بر جان پنهان و رنجور «علی» یافته و نهاده است و آن را به غیظ دوست داشتن می فشرد و «علی» که رنجش از فرو خوردن درد و خاموش نالیدن و نگفتن و مجهول ماندن است،بر جان صحابی اش بیمناک است.او نه همچون خلق،تنها تا آن جا می تواند بفهمد،که برای سعادتش لازم است؛و نه همچون «علی» می تواند تا آن جا تحمّل کند،که سنگ را می شکند.همّام توانائی شناختن دارد،تاب کشیدنش را ندارد.امّا رها نکرد،گفت:

« و از علائم مؤمن،آرامش و اندوه است!» اندوه؟ نه،آرامش؟نه،اندوه و آرامش.روحی که در درد پخته شود،آرام می گیرد.احساسی که در هیچ گوشه ای از هستن،آرام نمی تواند یافت،آرام می گیرد.

کسی که می داند کسی از راه نخواهد رسید،به یقین می رسد،غم هنگامی بی آرامت می کند که دلواپس شادی هم باشی،آرامش غمگین!سکوت بر سر فریاد.سکونت گرفتن در طوفان!

همّام،آن را با همهء سنگینی اش یافت،صیحه ای زد و مُرد!

... پایان ...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۰۸
یه بنده خدا

نظرات  (۱)

تا عید سعید غدیر خم
هر روز با ذکر فضائل امیرالمؤمنین (علیه السلام) به روز هستیم. یا علی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی