عقل و دین

بیان آموزه های دینی به زبان عقلانی

عقل و دین

بیان آموزه های دینی به زبان عقلانی

شخصیت علی علیه السلام از زبان خودش (قسمت دوم):

يكشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۷:۳۹ ق.ظ

و قد علمتم موضعی من رسول الله-صلّی الله علیه و آله- بالقرابة القریبة والمنزلة الخصیصة،وضعنی فی حجره و انا ولید،یضمّنی الی صدره و یکنفنی فی فراشه و یمسّنی جسده و یشمّنی عرفه و کان یمضع الشّیی ثمّ یلقّمنیه و ما وجد لی کذبة فی قول و لا خطلة فی فعل:

شما جایگاه مرا نزد رسول الله- صلی الله علیه و آله- از نظر خویشاوندی

نزدیک و منزلت ویژه،می دانید.زمانی که کودک بودم مرا در دامن خویش می

 نهاد و بر سینهء خود می چسباند و در بسترش در کنار خود می خوابانید و

 بدنش را به من می چسباند و بوی خوش خود را به مشام من می

 رساند،گاه چیزی را می جوید و سپس آن را در دهان من می گذاشت،او

 هرگز نه از من دروغی شنید و نه در رفتارم خطائی دید.

 

 

و لقد قرن الله به – صلّی الله علیه و آله –من لدن ان کان فطیما اعظم ملک من ملائکته،یسلک به طریق المکارم و محاسن اخلاق العالم،لیله و نهاره و لقد کنت اتّبعه اتّباع الفصیل اثر امّه،یرفع لی فی کلّ یوم من اخلاقه علما و یامرنی بالاقتداء به:

و از آن زمان که رسول خدا – صلی الله علیه و آله – از شیر گرفته

 شد،خداوند بزرگترین فرشتهء خود را همنشین او ساخت تا شب و روز او را

 در راه بزرگواری ها و خوی و خصلت های نیکوی جهان حرکت دهد و من

چون بچهء شتر که پی مادرش رود در پی او می رفتم و او هر روز برای من

 از خوی های خود پرچمی برمی افراشت و مرا می فرمود که آن را

 سرمشق خود قرار دهم.

 

و لقد کان یجاور فی کلّ سنة بحراء،فاراه و لا یراه غیری و لم یجمع بیت واحد یومئذ فی الاسلام غیر رسول الله –صلّی الله علیه و آله-و خدیجة و انا ثالثهما،اری نور الوحی و الرّسالة و اشمّ ریح النّبوّة:

هر سال در غار حرا زمانی چند خلوت می گزید و من او را می دیدم و

کسی جز من نمیدید،در آن زمان اسلام را خانه ای نبود مگر خانهء رسول

الله-صلّی الله علیه و آله – و خدیجه که من سومین ایشان بودم،نور وحی و

رسالت را می دیدم و رایحهء نبوت را استشمام می کردم.

و لقد سمعت رنّة الشیطان حین نزل الوحی علیه-صلّی الله علیه و آله –فقلت یا رسول الله ما هذه الرنّة؟ فقال هذا الشیطان قد ایس من عبادته،انّک تسمع ما اسمع و تری ما اری،الّا انّک لست بنبیّ و لکنّ لوزیر و انّک لعلی خیر:

و آنگاه که بر پیامبر صلی الله علیه و آله وحی نازل شد من صدای نالهء

شیطان را شنیدم،پرسیدم یا رسول الله! این چه صدائی بود؟ فرمود: این

شیطان است،از اینکه او را بپرستند نومید شد،به راستی تو هم می شنوی

 آنچه را من می شنوم و می بینی آنچه را که من می بینم،با این تفاوت که

تو پیامبر نیستی،اما تو وزیر منی و تو در راه خیر هستی.

(نقل از خطبه 234 نهج البلاغه)
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۲/۳۰
یه بنده خدا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی